Prywatna kolekcja kanwą wystawy

.

Ostatni dzień wystawy Światło negatywu / Obrazy z Archiwum Ringelbluma i archiwum Jerzego Lewczyńskiego / na nowo odczytane w Żydowskim Instytucie Historycznym.  

„Światło negatywu” to wystawa o metodzie. O tym, jak czytać język fotografii z getta warszawskiego zebranych dzięki pracy grupy Oneg Szabat w latach 1939–1943, a dziś przechowywanych w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie.

 

W skrzynkach z pierwszą częścią Archiwum Ringelbluma odnalezionych w 1946 roku znajdował się zbiór 76 fotografii bez wyjaśnień i bez opisu. Po wojnie nadano im tytuły, próbowano rozpoznać postaci i miejsca. Po ponad siedemdziesięciu latach powracamy do tych zdjęć i śladów minionych wydarzeń. Proponujemy dla nich nowe odczytanie – jako obrazów i jako tekstu.

 

Obok fotografii z Archiwum Ringelbluma pokazane są również obiekty należące do archiwum rodziny Eisenbach – wizerunki rodziny żydowskiej z początków XX w. To szklane negatywy, które w domu Zdzisława Beksińskiego w Sanoku odnalazł Jerzy Lewczyński. Na bazie tego odkrycia Lewczyński stworzył metodę archeologii fotografii, działań, których celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej w tzw. przeszłości fotograficznej (Manifest AF z lipca 1979 r.).

 

Wystawie towarzyszy tekst prof. Georges’a Didiego-Hubermana, wybitnego francuskiego historyka i filozofa sztuki. Jego badanie fotografii zebranych przez Oneg Szabat umożliwia ich nowe odczytanie w kontekście koncepcji archeologii fotografii Jerzego Lewczyńskiego.

 

----------------------------

 

Kuratorzy | Anna Duńczyk-Szulc, Rafał Lewandowski (autor koncepcji)

Tekst programowy | prof. Georges Didi-Huberman

Czytaj więcej